RESOR

Då var sommarturen över för i år 2017.

Vi var 17 stycken som tog egna bilar ner den här gången, då det var hopplöst att få tag i buss eller minibussar då vätternrundan lagt beslag på det mesta.

När vi kom ner till hamnen i Limhamn så var hela kajen full med folk som drog makrill på löpande band.

Nu till vår fisketur som började med att det var fint väder men dock med lite mycket vind kanske, 6-14 m/s under hela dagen.

Ulf körde oss ca 40 minuter från hamnen och det började med att med att det kom upp ett par fiskar på 1:a stoppet, men 2:a gången vi stannde så var fisken där och det nappade riktigt bra ett par timmar, då det kom upp runt 70 st fina matfiskar.

Totalt sett var fisket var bra i stort sett hela dagen och det kom upp runt 160-180 st godkända torskar och det var kul att se att många släppte tillbaka fisk då de tyckte att det de hade fått tillräckligt.

Anya tog största på 4,5 kg och Ola rönnqvist näst största på 4,2 kg.

Även Jimmys grabb (Ville) en 7 åring vevade upp 2 torskar (bra gjort).

Hemresan blev lite konstig då det var 3 bilar som åkte lite i förväg och jag i min bil var tvungen att tanka så vi kom lite på efterkälken.

Vid Örkelljunga så ser vi 3 bilar som står i kanten på vägen och folk står runt bilarna så vi trodde att nåt hade hänt, men vi fick lugnande besked....De hade varit tvugna att stanna pga (Akutskitning)..inga namn (Micke Karlsson)

Som tur var inga kort.........

Skitfiske på er alla

OF FESTIVALEN 2016

Hej!

Lördagen den 5 november

Då var tävlingen avgjord.

Blåst och starka strömmar gjorde det väldigt svårfiskat .

64 torskar togs upp.

Rune Ström

Magnus

HEJSAN

Då var grundvattenturen avklard lördagen den 7 maj 2016.

Vi var 30 st riktigt taggade som träffades på Thorsvik och stämningen var bra bland alla torskfiskare, nya som gamla turfiskare.

Vi spred ut oss på Tumlaren i Limhamn och tuffade iväg mot den danska sidan , njöt av det varma goa vädret (20 grader och vindstilla) tyvärr så befarade vi att strömmarna skulle bli obefintliga och tyvärr fick vi rätt.

1.a torsken tog nästan som vanligt Åke blomberg och det blev den enda på första stoppet så vi fortsatte in under bron och kom över på den danska sidan.

Det kom några strötorskar då och då...trögfiskat!!!!!

Efter 1:a platsbytet så svängde vi runt på lite djupare vatten och DÄR!!!!!! så fick iallafall 7-8 st hugg samtidigt och det där var en del fina bitar som fick syna däcket.

Undertecknad fick dagens största på 4,9 kg, Mattias fick en på 4,2 kg, Dan wetterlind en på 4,02 kg samt det kom några på runt 3 kg till..

Tyvärr så var det enda stoppet som det kom upp den storleken på fisken och där var det en bra bottenström som sen lade sig fullständigt.

Så resten av dagen så var det stiltje både på botten och på ytan,,så vi fick verkligen slita för att få upp fisk.

Roland Eriksson var förtvivlad ända till sista stoppet då han spräckte nollan.

Alla fick fisk och resultatet blev ca 120 st torsk fördelat på 30 personer.

Mats Sandström        4,9 kg

Mattias (bussdriver)  4,2 kg

Dan Wetterlid            4,02 kg

Robin                       3,4 kg'

Jonas Nors                3,24 kg

Ingemar Kjellberg      3,18 kg

Ingemar Kjellberg      3,16 kg

Hoppas att alla hade en trevlig dag trots det tröga fisket, vilket jag tror och hoppas att de hade och att alla hänger med på framtida resor.

18 juni blir det pilkresa till Barsebäck och 5 november blir OF FESTIVALEN i Limhamn

SKITFISKE PÅ ER ALLA

6:e Mats Sandström      totalvikt på 5 torskar 17,3 kg

Antal deltagare :28 st

Vi tackar kurres fiskeshop och Edström maskin samt Js däckservice i Bankeryd

Det var 28 sugna och förväntansfulla fiksare som steg på bussen uppe på Thorsvik Jönköping tidigt på morgonen (04,00).

När vi kom fram så var det riktigt skönt 1 plusgrad och 7-8 sekundmeter.

Många diskuterade vad som skulle användas för att få den stora torsken, det var nya jiggar, specialdesignade drag och andra diverse nya fiskeprodukter och (hemgjorda,stinkande burkar med sura krabbskal mikael huus) som dessutom fick banne av Marian att göra sig av med den stinkande burken.

Fisket började med att Mats och Thomas, (kan vara nån mer) fick torsk på första på kastet,,då tänkte vi att nu jäklar.

Fisket var lite småjäkligt för flera pga att det blåste en del samt att det var lite kyligt,,och alla hade inte vanan inne på detta fiske då det var första gången för dem.

Det nappade fin torsk på varje varje stopp och i emellanåt så var det spöböj på många spön samtidigt.

Dock så var det väldigt fin storlek på fisken som kom upp med många över 4 kg med topp på 7,5 kg.

Det kom upp 3 st över 7 kg och 2 på över 6 kg samt väldigt många mellan 3 och 5 kg.

Sammanlagt så fick vi 155 godkända torskar.

Tyvärr var det en peron som nollade, men det är bara att ta nya tag.

Överlag så tror jag att alla var nöjda med vårt arrangemang.

Ni som var med får väldigt gärna skriva i vår gästbok som vi nu har fått att fungera.

Eventuellt så blir det en liknande grundtur i januari, men vill då att de som är sugna intresseanmäler sig från och med nu.

Kommer bli en resa i april,maj 2016 återkommer om datum men det är fritt att mejla mig och förhandsboka platser.

Skitfiske på er alla.

Mvh

mats

HEJSAN!

Då var festivalen för 2014 avklarad.

Avfärden gick iväg 04,30 från Thorsvik Jönköping med ca 30 st sugna torskfiskare.

Vi kom iväg runt 08,20 på morgonen och det blåste väl runt 7-8 m/s när vi gav oss av mot fiskevattnen i öresund.

Alla var väldigt taggade och speciellt Magnus L som försökte med diverse "dopningsmedel" i flytande form och han lyckades ganska väl med detta viloket framkommer senare under dagen.

När vi väl kommit ut på sundet så hade det ökat till runt 10 m/s men det kom knappast påvrka fisket på förmiddagen.

Då vi väl var framme så högg torsken hej vilt, undertecknad och Roland Eriksson hade nog napp i var kast första timmen och landade säkert ett 15-20 tal väldigt tidigt.

Det nappade lite överallt på båten och det var många som fick fisk och det gick många stora där nere vilket märktes då det var både linor och krokar som small av under upptagningen av torsken, samt flera "norge lekanden" som gav vika, vilket betyder att det var nog flera fiskar som låg runt 10 kg strecket.

Vi fyllde på våra baljor under några timmar och sen bar det av mot "STORTORSKEN".

När vi var framme så stod undertecknad och fileade matfisken samtidigt som det var stor fisk som nappade, vilket jag inte märkte förrän efteråt.

Det kom upp flera runt 3-6 kg under en stund samt det missades några riktigt stora.

Magnus L fortsatte "dopa" sig och kom som vanligt in i sin "fiskekänsla" då det small på en riktig stor gris.

När Marian försökte kroka den med gaffen, så gick gaffen av när han krokade den i huvudet, så det var bara att springa och hämta en ny, när fisken väl var ombord så var det den största som vi fått på våra resor som vi kört i 5 år.

((((((10,9 kg))))))

Vilket naturligtvis räckte till seger.

Han fick inte många annars..(3 st totalt)

jäkla turgubbe i år igen.

På resan lyckades alla utom 1 få fisk..(Thorbjörn)...bättre lycka nästa gång..

Vi lyckades plocka upp 211 godkända torskar och det släpptes tillbaka ett antal som höll måttet oxå.

RESULTATLISTA 15 NOV 2014

MATS SANDSTRÖM

hej

Då var sommarturen avklarad JUNI 2014

Det var otroligt svårt fiske pga att yrkesfiksarna hade bombat fiskeplatserna med nät , så det var väldigt lite fisk i de sk bulorna...samt att vi fastnade i näten med pilkarna...

Där det var gott om fisk, var det tyvärr inte någon storlek på dem så många fick gå tillbaka

Vi kunde dock glädjas åt att alla fick fisk och att vädrets makter var med oss , ingen åska och inget regn samt ingen vind att tala om...vi såg blixtar och dunder under hela bussresan ner och även hemresan gick i ovädrets tecken...

De stora åskmolnen höll sig över land under hela fisketuren.

Magnus Lundberg fick tyvärr den största.

Magnus   3620 kg

Hasse      3520 kg

Hagge      3400 kg

Bengt       3250 kg

Carina       2900 kg

Patte         2880kg

Vi var totalt 24 st som hängde på.

Det kom upp ca 200 st som fick syna kylväskorna och vi var lyckligt lottade att vi hade 2 personer som rensade och file'ade vår fisk, vilket var mycket uppskattat.

Uppdatering kommer senare med bilder och mer utförliga kommentarer

Mvh

lördagen 12 april 2014

Då var resan över

Fisket var inget vidare men Ulf letade och kämpade på som vanligt..otroligt vad han lade ner mycket energi på att fisket skulle bli bra och Marion med medhjälpare var som vanligt hjälpsamma med vänligt bemötande..

Det var ett stort gäng (tyvärr) som inte fick någon godkänd..dock gällde det inte Åke, som rovfiskade upp 13 st tror jag det blev, med en litet monster på 8,8 kg som topp, även Lasse tog en fin på 5,3 kg och Dieter en på 5,2 kg

Lite besvikelse var det bland flera av oss att det var trögt, men fiske är ju så ibland..Besättningen gjorde ju ändå allt de kunde och var väldigt aktiva i sitt sätt att arbeta, vilket gör att man ändå är på "hugget" själv.

Det var ju fisk som nappade vid varje stopp om än inte så många var gång, strömmen på förmiddagen var obefintlig och när vi åkt över till Köpenhamn sidan så var strömmen bättre med en del vind och det var en del stora som tappades där.

Hoppas att resan ändå var till belåtenhet för de som var med och att ni tar nya tag till sommarturen då man nästan kan garantera att alla får fisk.

Tyvärr var det andra gången på rad som ett antal nollade, men grundfisket är svårare och man lär sig efter varje gång hur man skall gå tillväga och turen från Landskrona i november 2013 är en historia för sig själv. vilken jag inte har några kommentarer till hur den gestaltade sig,

Bilder tagna av Peter Elofsson

Berno Florin

Hej

Landskrona 16 nov 2013

Då var vår första tävling avgjord

33 st tävlande

9 Långe Per 2,3 kg
10 Johan Sandström 2,2 kg
11 Peter Fagerqvist 1,92 kg

Som vanligt så kantades nedresan till sundet av trevligt sällskap och gott dricka..

Väl framme i landskrona och ms linda så togs ett gruppfoto och lite värmande innanför västen och möttes av ms lindas personal som var ganska arroganta redan innan vi gett oss iväg.

Under utresan så delade 5-6personer på en liten öppnad whiskey flaska och jag blev då inkallad till skepparen att flera stycken var riktigt berusade och han hotade med att vända tillbaka om det inte upphörde pga sjösäkerheten...dessa 5-6 var INTE så berusade ,,flera av dem hade inte tagit nåt innan och drack inte heller nåt mer under hela resan..

Till själva fisket...(kasst fiske) kan ingen hjälpa..

Men sättet som personalen på M/S Linda behandlar sina kunder är under all kritik...man glider inte 30-40 min i ett svep..vänder och åker tillbaka och lägger en lika drift igen...

Vi hade säkert inte fått mer fisk om drifterna varit kortare men det hade blivit mer aktivt fiske från alla och inte så segdraget...sen kunde personalen kommit ut och visat sina "kunder" vad de kunde ändrat på för att de skulle varit mer aktiva för att få fisk...vi "alltså deras kunder" var flera stycken inne hos skepparen och frågade om det fanns fisk eller brukade finnas fisk på  det område han driftade över och fick bara dumma eller spydiga kommentarer + en del andra kommentarer som jag inte skriver här...Om man nu driver ett seriöst företag så tar man hand om de olika kunderna på olika sätt och anpassar sig efter hur kunderna är och är trevlig oavsett om vad man tycker om kunderna.

Har aldrig varit med om så otrevlig och dåligt service minded personal på alla år som jag fiskat med olika turbåtar....vi får väl skit för att vi skriver detta men är så JÄKLA BESVIKEN på hur vi blev bemötta

MVH MATS

Limhamn 14 juni 2013

Då var ännu en resa till handlingarna.

Vi kom iväg 05,15 lördag morgon med sikte på Limhamn.

Mattias är en klippa att köra bussen,bra service och alltid på gott humör.

Nedresan gick utan problem,med en film och lite gott i magen,,vissa tröttare än andra..berodde kanske på lite mkt gott på fredagen eller hur magnus å jimmy.

Väl framme var det strålande sol och lite vind...men den ökade ordentligt under dagen.

När vi väl kommit igång med fisket så nappade det ganska hyfsat..1,5-3,5 kg..

Odågan Oskar lät oss veta varje gång som han fick en..Tur att även nybörjarna kan få lite!!!!

Vi måste ju värna om framtiden!!!! hihihi

Hasse lyckades med koststycket med att få första godkända torsken  ca 20 sekunder före stefan...belöningen blev en liten slant i fickan.

Vid lunch serverade vår egen kock STEFAN SJÖLANDER sin ofantligt goda CHILI CONCARNE..mkt uppskattad..

De flesta pilkade med upphängare och fick ganska bra på det,,några prövade lyckan med jigg eller skeddrag även ute på det djupa och det visade sig vara en fullträff,,

Många fina fiskar hamnade i baljorna..och de som stod i fören och aktern och kastade fick riktigt många..klar fördel för dessa men alla fick fisk...mellan 4-23 st per person..

Vi hade en tävling för största fisken som är ett populärt inslag i våra resor med ett 10 tal priser..

1 Fransson senior   7,64 kg

8 Mats                         3,02 kg

10 Kg Sjölander         2,84 kg

11 Stefan S                2,62 kg

På invägen började blåsa upp ordentigt och vi var väl inte riktigt beredda på att det skuklle skölja in sååååååå mycket vatten på en gång..

Den som råkade mest illa ut var SNYGGMAGNUS som nog hade  varit torrare om han badat,,vi var flera som skrattade så vi fick ont i magen även ULF skrattade hjärtligt..

Vi tackar Ulf för en otroligt fin resa som vanligt....och hoppas att alla hade en trevlig resa och att vi kommer åka fler gånger

Limhamn 12-13 april 2013

Fisket till Ystad blev inställt pga fler faktorer,men vi lade resan till Limhamn i dagarna 2 istället och vi blev inte besvikna...

Kanonväder och super fiske.

Största torsken på lördagen hade Mats Sandström med 9,2 kg som även vann största fisken tävlingen för lör-sön, jag fick även en på 5,4 kg och sammanlagt 15 stk. Några andra med fina torskar var Mikael med 7,2 kg och 5,7 kg. Johan C med 7,0 kg. Marian med 6,4 kg, 5,5 kg, 5,2 kg och 5,1 kg. Cristos med 5,4 kg och 5,3 kg. Sten med 5,4 kg. Ernst med 5,2 kg. Leif 5,2 kg. Flest hade Marian med 21 torskar och sammanlagt på båten ( 20 man ) hade vi 152 torskar.

Söndagens fiske 171 torskar varav 18 över 5 kg, största på 8,2 kg fångades av Sten Feldinger, han hade en till över 5 och den vägde 5,4 kg. Övriga över 5 kg fångades av Apostolis som hade två, 7,8 kg och 5,2 kg. Mikael 7,3 kg och 5,9 kg. Johan Sandström 7,2 kg. Lasse 6,9 kg. Roland Eriksson 6,6 kg. Cristos 6,3 kg. Junioren Ernst 6,3 kg och 5,6 kg. Dieter 6,2 kg. Martin 5,3 kg. Långe Per 5,2 kg och 5,0 kg. Leif 5,1 kg och den förskräcklige Mattias 5,0 kg

infon tagen från torskturer.se

tyckte att ulf fått med det mesta

Vi tappade även ett antal riktigt stora,,linor rök,jiggkrokar small av,,krokar som rätades,beteslås som vreds sönder.

mats

HEJ Resan 20  juni 2012 med tumlaren

DET VAR ETT TAG SEN

HAR INTE HUNNIT MIG ATT SKRIVA IHOP OM SENASTE RESAN,NU BLIR DET EN KORT VERSION

VI VAR CA 30 PERS SOM SAMLADES PÅ TORSVIK FÖR FÄRD NED TILL LIMHAMN MED BUSS

FÖRVÄNTAN VAR RIKTIGT STOR SOM ALLTID,ALLA VAR LADDADE TILL TÄNDERNA MED BÅDE NYA FISKEGREJOR SOM MAT O DRYCK

VÄL NERE I MALMÖ SÅ VAR DET SANSLÖST FINT VÄDER,VARMT, SOL LITE VIND

KANON FÖRUTSÄTTNINGAR MED ANDRA ORD

PRÄMIÄRTUR FÖR OSS PÅ NYA BÅTEN TUMLAREN 2 SOM ULF KÖPT FRÅN HELSINGBORG..HETTE DÅ ELLINOR

NÄR VI VÄL FÅTT I VÅRA GREJOR SÅ NAPPADE DET RIKTIGT USELT TROTS MYCKET FISK PÅ EKOLODET

DET KOM UPP LITE STRÖTORSK DÅ OCH DÅ..MEN INGET DRAG I FISKET

TYVÄRR FORTSATTE DET NÄSTAN SÅ HELA DAN

MEN ALLA NJÖT AV DET FINA VÄDRET,DEN ENE RÖDARE ÄN DEN ANDRA

PÅ SLUTET SÅ SATTE ÄNTLIGEN FISKET FART

DET ÅKTE UPP MÄNGDER MED TORSK,,MÅNGA SMÅ DOCK

ALLA FICK ETT ANTAL GODKÄNDA UTAN JOHAN C SOM BARA FICK SMÅ.LITE RÄTTVISA DOCK,HAN FICK MEST FÖRRA RESAN

VI FICK CA 260 GODKÄNDA OCH KASTADE TILLBAKA LIKA MÅNGA SOM VAR FÖR SMÅ

TILL VÅR INTERNA TÄVLING "STÖRSTA FISKEN"

SOM INTE OVÄNTAT BLEV EN TORSK

JUNIOR

1 ROBIN 3,2 KG

OSKAR "SÖMNTUTAN" ....ÖVERLÄGSET BÄST TVÅA

VI HADE OXÅ EN LITEN TÄVLING..MEST ARTER SOM VANNS AV DIETER.

HAN FICK TORSK OCH EN FIN VITTLING

MATS

Hej Resan med Amigo den 21 april 2012

vi var 19 glada och förväntasfulla fiskare, fel av mig 20 st,magnus kom ju lite senare ca 30 min,han var visst lite trött

vi samlades på torsvik för avfärd mot barsebäcks hamn för fiske med amigo och hade inte en aning vad som väntade oss

fisket började kanon,det kom upp torsk på löpande band tills det anslöt en båt från landskrona och då kom det naturligtvis ett antal danskar oxå.

fisket blev sämre och vi flyttade på oss,vi fick lite strötorsk här och där

största fisken fick naturligtvis den yngste 3,8 kg(jag tror han hette kasper)

vi flyttade oss mot den danska sidan och fiskade lite grann,fick väl nån torsk då och då,när någon uppmärksammade att båten inte lät nåt,det hade vid den tidpunkten börjat friska i en del och båten gungade ganska fint.

skepparn kom ut och sa det välkända citatet "det är vattenpumpen Gerd" alltså vattenpumpen hade gått,så vi satt fint ute i mitten och guppade och då var klockan ca 14.00 så det blev ju inte så mycket fiskande när detta hade hänt

när klockan var ca 17.00 kom tumlaren och tog oss på släp in till barsebäckshamn drygt en timme försenat

lite om fisket: vi fick nog ca 10 st per man,med någon kaggfiskare från huskvarna inga namn "per" som nog tog upp flest

14 st tror jag och även dansken fick rätt många,han var riktigt duktig på att mäta fisk

de tre största var 3,8 kg  3,5 kg  3,2 kg

återkommer med namnen på pristagarna senare

om någon har bilder kan de mejla mig så kan jag lägga in dem på sidan samt namnen på de 3 pristagarna om nån vet

vi hade även en lite komisk insident när Magnus satte sin pilk under båten och fick kapa linan,jag tröttnade lite på fisket och lät min pilk hänga och dänga på botten när jag sa att nu har jag nog fått på en mussla och vevade upp,det vart ingen mussla,det var Magnus tackel som jag fastnat i,det var ju bara 2 meter lina och som jag hakade i på botten,tror nog aldrig att jag kommer lyckas med detta mer,men man ska ju aldrig säga aldrig för när Magnus är med kan det mesta hända tex spö överbord så man brukar försöka få tag på hans utrustning

Resan med amigo den 18 juni 2011

Hej vi var 22 morgonpigga som samlades på shell vid thorsvik kl 04.30..

mattias kom med bussen och vi fick trycka in våra grejor och fick även ta en del inne i bussen..

vi tog vägen över skillingaryd och plockade upp 3 st som fick sovmorgon..hihihi

vi kommer ner till limhamn,,vindstilla och dimma..inga bra förutsättningar..lite blåst hade varit bra..

men PER är ju optimist som vanligt och tror på kanonfiske....

alla är förväntasfulla när ULF puttrar ut i sundet..han har några ess i bakfickan från dagarna innan..

men tji fick vi..massor med fisk på lodet men nappa det ville de inte..jädra torsk

det kom upp nån torsk då och då..men inga mängder...små drag och små jiggar var det som funkade bäst..

vindstilla...inte bra..ingen bottenström..ännu sämre..sen till råga på allt blev himlen svart och vi fick oss en riktig blöta en stund..men vädret ändrade sig ganska fort..klarnade upp och solen värmde oss ordentligt..

vi fiskade väl av halva sundet likt en trål,,men det ville sig inte riktigt..

ULF hade fixat lite käk "pyttipanna med rödbetor och ägg" som det verkar att de flesta upskattade..gott med lagad mat ..

efter 6 -7 timmar hade vi fått 60 torsk,

undertecknad ingen...vilket MAGNUS fann jättekul...tråkningar i flera timmar i och med att han fått en...

på väg en tillbaka ville ULF stanna där vi provade när vi gick ut..vilket visade sig vara en lyckoträff...men bara ena sidan av båten...men där högg torsken hej vilt..det kom upp ca 30 st sista halvtimmen och det var fin storlek på dessa..2-4 kg

MAGNUS den skråen lyckades med nåt han aldrig gjort innan..få de 3 största och dessutom på slutet..även undertecknad fick en till slut..tyvärr var det 2 st som inte fick nån torsk..

men det var några som fick rätt många..bla PER:JOHAN C:BENNY och CARINA och några till..med topp på 9 st (tror jag)

gunnar från timmele fick en fisk(simpa) och han klarade sitt namn ..glenn från skillingaryd fick en torsk på första nedsläppet men den fick gå tillbaka för  han trodde att nu blir det kanonfiske..men tji fick han,,inte en fisk till..

totalt fick vi runt 80 torskar...blev väl nästan ok..bara nästan..

bättre fiske nästa gång.....vi hörs